BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GOUDAOverwegende,Kaderdat het Rijk, bedrijfsleven en diverse gemeenten reeds vanaf 2006 stappen ondernemen ter vermindering van de uitstoot van (vracht)verkeer in binnensteden en zodoende verbetering van de luchtkwaliteit;dat op 21 november 2014 de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek is gesloten tussen het Rijk, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, belangenorganisaties en gemeenten, zo ook gemeente Gouda;dat het doel van de Green Deal is om de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof als gevolg van het stadsverkeer te minimaliseren en daarnaast door het verkeer veroorzaakte geluidsoverlast te willen beperken;dat deze Green Deal past binnen het landelijke beleid gericht op het verduurzamen van de binnenstedelijke logistiek;dat deze Green Deal als eerste doel heeft dat partijen gezamenlijk, ieder vanuit hun eigen verantwoordelijkheid en taken, activiteiten gaan ontplooien en opschalen om de beweging richting Zero Emissie Stadslogistiek te versnellen;dat de beweging richting Zero Emissie Stadslogistiek onderdeel uitmaakt van het gesloten Klimaatakkoord, waarin een pakket aan afspraken en oplossingen wordt aangedragen om de nationale broeikasgasuitstoot in 2030 met 49% terug te dringen;dat het Klimaatakkoord van 28 juni 2019 inzet op het vanaf 2025 invoeren van nul-emissiezones voor goederenvervoer in 30-40 gemeenten van Nederland, de zogenoemde zero-emissie of nul-emissiezone stadslogistiek;dat dit gebeurt met het instellen van middelgrote nul-emissiezones voor vracht- en bestelauto’s in dertig tot veertig grotere gemeenten in Nederland, vanaf 2025;dat deze afspraken een belangrijke aanjager zijn voor emissieloos transport in Nederland in 2050;dat in het ‘besluit harmonisatie nul-emissiezones’ van 29 oktober 2019 het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en het Kentekenreglement per 1 januari 2020 gewijzigd zijn (Staatsblad 2019, 398, 11 november 2019);dat deze wijziging onder andere betrekking heeft op de juridische vaststelling van nul-emissiezones voor bedrijfs- en vrachtauto’s;dat deze wijziging voorziet in een landelijke uniforme regeling en tevens in uniforme bebording ter aanduiding van een zone zodat de herkenbaarheid en duidelijkheid omtrent nul-emissiezones voor bestuurders duidelijk is;dat de geslotenverklaring vanwege een nul-emissiezone moet worden aangegeven met verkeersbord C22c van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord C22c1 en van toepassing is op emissieloze bedrijfs- en vrachtauto’s;dat blijkens artikel 86c van het RVV 1990 een emissieloos voertuig een voertuig is zonder uitlaatemissie van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes (emissieklasse Z);dat in het Mobiliteitsplan 2017-2026 ‘Stad in Beweging’ van de gemeente Gouda als opgave is opgenomen om het beeld en de beleving van de historische binnenstad te borgen en te versterken;dat in het coalitieakkoord van Gouda in 2018 is aangegeven dat in de historische binnenstad diverse kansen, ambities en opgaven samenkomen;dat in het Bestuursakkoord ‘Geef Gouda Door’ 2022-2026 het streven is opgenomen om de bevoorrading van winkels en bedrijven zo te organiseren dat het leidt tot een leefbare en schonere stad;dat in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2018-2020 diverse maatregelen en projecten ten behoeve van duurzame mobiliteit zijn omschreven, waaronder het slimmer en duurzamer maken van de stadslogistiek;dat het college in 2019 heeft ingestemd met de notitie ‘Quickscan Duurzame en slimme stadslogistiek’ om toe te werken naar een onderbouwd implementatiebesluit voor het instellen van een Zero Emissie Zone Stadslogistiek in de historische binnenstad;dat de notitie was voorzien van een stappenplan met betrekking tot invoering van een Zero Emissie Stadslogistiek;dat de gemeenteraad van Gouda op 14 april 2021 het principebesluit genomen heeft voor invoering van een nul-emissiezone stadslogistiek binnen de historische binnenstad van Gouda per 1 januari 2025;dat de gemeente Gouda daarmee de klimaatdoelen onderschrijft en wil bijdragen aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast, door stadslogistiek schoner en duurzamer te maken;dat hiermee tevens de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat in de stad verbeterd wordt;dat de beoogde nul-emissiezone een ruimtelijk begrensd gebied is, te weten de binnenstad van Gouda zijnde het gebied binnen de singels, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening;dat binnen deze nul-emissiezone een selectief toelatingsbeleid voor (bedrijfs)voertuigen wordt gehanteerd op grond van de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder en uitstoot van broeikasgassen; het gaat om alle bestel- en vrachtauto’s die goederen (kunnen) vervoeren. Bij de RDW zijn deze bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3;Procedure en onderzoekdat het invoeren van de nul-emissiezone een noodzakelijk en geschikt instrument is om het doel om de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof als gevolg van het stadsverkeer sterk te reduceren en daarnaast een beperking van door het verkeer veroorzaakte geluidsoverlast te bereiken;dat de gemeente Gouda de landelijke lijn over de spelregels van het invoeren van een nul-emissiezone volgt en zij zich conformeert aan de afspraken volgend op de landelijke harmonisatie van de Milieuzones en nul-emissiezones. Dit houdt in dat de gemeente zo uniform mogelijk wil werken en zij maatwerk zal toepassen waar noodzakelijk om de nul-emissiezone in de Goudse context zorgvuldig te implementeren;dat als onderdeel van het hiervoor genoemde stappenplan onder meer een omgevingsanalyse is uitgevoerd om de belangen van stakeholders te identificeren, het draagvlak voor de ambitie en maatregel en omvang daarvan te bepalen, evenals kansen en belemmeringen in beeld te brengen;dat ondernemers (en bewoners) in de vorm van een rondetafelbijeenkomst reeds zijn geïnformeerd en betrokken bij de voorbereiding van de invoering van de nul-emissiezone, waarbij onderwerpen zoals ambitie, omvang gebied en draagvlak aan de orde zijn gekomen;dat de gemeente een informatiepagina (www.gouda.nl/zes) heeft ingericht met informatie over de nul-emissiezone;dat tevens een gemeentelijke pagina is ingericht op de landelijke informatiewebsite op www.doehetzero.nl/gouda;dat voor ondernemers de mogelijkheid bestaat om gratis persoonlijk advies op maat te krijgen om goed voorbereid te zijn op de komst van de nul-emissiezone;dat uit eerder onderzoek is gebleken dat dagelijks circa duizend unieke bestel- en vrachtvoertuigen in de historische binnenstad van Gouda rijden, hiervan is ca. 90% een bestelwagen en ca. 10% een vrachtwagen;dat uit de Kosten-Baten-Analyse (KBA), die is meegenomen in het hiervoor genoemde raadsbesluit, is gebleken dat het invoeren van nul-emissie voor stadslogistiek een sterk positief maatschappelijk rendement heeft, het saldo van monetaire baten is namelijk 7,4 miljoen euro positief;dat het effect van het invoeren van de nul-emissiezone op gebied van milieu en klimaat is geraamd;dat de effecten voor de jaren 2025, 2030 en 2040 zijn weergegeven in onderstaande tabel 1dat belanghebbenden brede steun hebben uitgesproken voor een nul-emissiezone in de binnenstad binnen de singels;dat de gemeente onderzoekt of het ontwikkelen van één of meerdere stadsdistributiehubs of andere flankerende maatregelen de invoering van de nul-emissiezone kan faciliteren;dat de gemeenteraad van Gouda op 17 mei 2023 de nota grote en zware voertuigen en de wijkmobiliteitsplannen heeft vastgesteld;dat de invoering van een nul-emissiezone één van de maatregelen is die in dit brede kader worden uitgevoerd;dat de invoering van de nul-emissiezone geen negatief effect heeft op de fysieke bereikbaarheid tot de binnenstad en daarmee naar verwachting niet leidt tot omrijdbewegingen aangezien doorgaande wegen geen onderdeel uitmaken van de nul-emissiezone;Belangenafwegingdat de toegangseisen voor de nul-emissiezone in Gouda overeen komen met de afspraken uit de nationale uitvoeringsagenda stadslogistiek. Daarmee ontstaat een uniforme toegangsregeling voor alle nul-emissiezones in Nederland;dat de maatregel potentieel gevolgen heeft voor de mobiliteit van diverse bewoners en ondernemers van de gemeente die afhankelijk zijn van bedrijfs- of vrachtvoertuigen in de vastgestelde nul-emissiezone;dat de maatregel daarnaast gevolgen heeft op het gebied van extra investeringskosten voor onder meer ondernemers in de binnenstad, bevoorradingsbedrijven en (andere) transportbedrijven;dat het van belang is dat ondernemers en overige belanghebbenden vroegtijdig zijn betrokken bij de implementatie van de nul-emissiezone zodat zij ook vroegtijdig zijn gestimuleerd om na te denken over het vervangen van of investeren in nieuwe voertuigen of alternatieven;dat om nadelige effecten voor ondernemers en bedrijven te verzachten er uitzonderingen op de beoogde maatregel mogelijk moeten zijn en derhalve voor specifieke groepen en voertuigtypes ontheffingen en vrijstellingen worden verleend;dat voor de nul-emissiezone wordt uitgegaan van het landelijk ontheffingenkader, doch door de gemeente daarnaast beleid op maat is ontwikkeld voor lokale ontheffingverlening;dat een landelijk Centraal Loket wordt ingericht voor het verlenen van ontheffingen voor bedrijfs- en vrachtauto’s;dat binnen de nul-emissiezone in de periode van 1/1/2025 - 1/1/2030 een toelatingsbeleid voor bedrijfs- en vrachtauto’s zal worden gehanteerd op grond van de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder en uitstoot van broeikasgassen;dat de gemeente Gouda beleidsregels voor ontheffingverlening heeft vastgesteld waarnaar gehandeld wordt bij het verlenen van verschillende vormen van ontheffingen;dat daarbij een overgangsfase van 5 jaren geldt waarin gaandeweg steeds strengere emissie-eisen aan de betrokken voertuigen worden gesteld;dat de gemeente Gouda in 2024 een flankerend maatregelenpakket uitwerkt waarmee ondernemers geholpen worden bij de transitie naar slimme en nul-emissie stadslogistiek, waaronder de inspanning om een stadsdistributiehub te realiseren. Dit moet ook zorgen dat er minder (schadelijke) logistieke bewegingen door de kwetsbare cultuurhistorische binnenstad gaan, en bewerkstelligen dat alle, ook kleinere, ondernemers de beweging naar nul-emissiezone ook bedrijfseconomisch kunnen maken;dat het gebied waarin de betrokken wegen zijn gelegen waarop deze maatregel van kracht is, is weergegeven op de in dit besluit opgenomen situatieschets;dat gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;dat dit verkeersbesluit niet leidt tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;dat gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij de realisatie van de verkeersmaatregel;dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;Handhavingdat de nul-emissiezone op straat, conform artikel 86e van het RVV 1990, wordt vormgegeven door middel van het plaatsen van begin/einde zonebord C22c met het bijbehorende onderbord;dat naast de bebording geen fysieke maatregelen worden genomen die de doorgang van bedrijfs- en vrachtauto’s die niet voldoen aan de voorwaarden behorende bij de nul-emissiezone belemmert;dat het hierdoor aannemelijk is dat de kans op het negeren van de verkeersmaatregel groot kan zijn;dat dit ten koste gaat van het gewenste effect van de maatregel en daarmee geen positieve bijdrage wordt geleverd aan de beoogde doelen binnen het betrokken gebied;dat om de effectiviteit van de maatregel te waarborgen het wenselijk is om handhavingsmiddelen in te zetten;dat om het gewenste effect van het instellen van een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s te behalen het noodzakelijk is om de maatregel efficiënt en effectief te kunnen handhaven;dat uit de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar en de Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar volgt dat buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA) bevoegd in domein I Openbare Ruimte en domein II Milieu, welzijn en infrastructuur bevoegd zijn om te handhaven op strafbare feiten door stilstaand verkeer, alsmede rijdend verkeer zoals deze volgen uit hoofdstuk C (geslotenverklaring) van bijlage 1 van het RVV 1990;dat de handhaving door een BOA ten aanzien van C-borden is toegestaan in relatie tot de leefbaarheid, waaronder het tegengaan van overlast door sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid door bepaalde gebieden af te sluiten voor bedrijfs- en vrachtauto’s, zoals in dit geval de nul-emissiezone;dat daarom voor handhaving van de maatregel wordt ingezet op camerahandhaving met statische camera’s;dat vanaf invoering van de maatregel een periode van 4 maanden wordt aangehouden voor communicatie en waarschuwing, alvorens wordt overgegaan tot handhaving;dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;Uniforme openbare voorbereidingsproceduredat afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht op dit verkeersbesluit van toepassing is verklaard;dat het ontwerp-verkeersbesluit ter inzage heeft gelegen van 24 januari tot en met 6 maart 2024;dat eenieder de mogelijkheid heeft gehad om een zienswijze in te dienen over het ontwerp-verkeersbesluit;dat op 6 februari 2024 een informatieavond over de invoering van de nul-emissiezone is georganiseerd;dat in totaal 44 zienswijzen zijn ingediend over het ontwerp-verkeersbesluit;dat ingediende zienswijzen zijn betrokken bij het nemen van het definitieve besluit, zoals weergegeven in de nota van beantwoording zienswijzen;dat op grond van de ingediende zienswijzen het verkeersbesluit op één onderdeel wordt gewijzigd, namelijk dat algemeen ontheffing wordt verleend voor niet-opleggertrekkers emissieklasse 6 met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2017 tot 1 januari 2020. Deze algemene ontheffing geldt tot 1 januari 2028;overwegende voorts dat deze maatregel betrekking heeft op bij de gemeente in beheer zijnde wegen;dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de politie heeft plaatsgevonden en dat de politie heeft ingestemd met het verkeersbesluit;Ontwerpbesluit wijziging RVV 1990dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op 18 augustus 2023 een internetconsulatie is gestart inzake een wijziging van het RVV 1990 met betrekking tot het invoeren van een nul-emissiezone;dat in de internetconsultatie een ontwerpbesluit is gepubliceerd tot wijziging van het RVV 1990 waarin onder andere een ander type verkeersbord (verkeersbord C22e) is opgenomen voor de aanwijzing van een nul-emissiezone;dat in het ontwerpbesluit het nieuwe verkeersbord C22e het bestaande verkeersbord C22c vervangt, maar dat op dit moment nog geen duidelijkheid bestaat over de exacte invoeringsdatum van het nieuwe verkeersbord;dat op het moment dat het nieuwe verkeersbord C22e geformaliseerd wordt in het RVV 1990, een (wijzigings)verkeersbesluit genomen wordt door het college om de nieuwe situatie vast te leggen;gelet op artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;gelet op het collegebesluit van 11 juni 2024;gelet op het Gouds mandatenbesluit;BESLUITEN:1. door het plaatsen van verkeersborden C22c en C22d van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor bedrijfs- en vrachtauto’s vanwege nul-emissiezone in te stellen in de binnenstad van Gouda waarbij middels een onderbord model C22c1 dergelijke voertuigen met nul-emissie zijn toegestaan;2. een en ander zoals aangegeven op de in dit besluit opgenomen situatieschets;3. te bepalen dat aanvullend op de wettelijke overgangsregeling voor vrachtwagens zoals bedoeld in artikel 86e, vijfde lid, onder c van het RVV 1990 ook overige vrachtauto’s, zijnde niet- opleggertrekkers met emissieklasse 6 met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2017 tot 1 januari 2020, tot 1 januari 2028 toegang hebben tot de nul-emissiezone door middel van een algemene ontheffing;4. deze maatregelen in te laten gaan op 1 januari 2025.GOUDA, 11 juni 2024burgemeester en wethouders van Gouda,de secretaris, de burgemeester,drs R.C. (Ruud) Bakker mr drs P. (Pieter) Verhoevebijlage 1: nota van beantwoording zienswijzenbijlage 2: situatieschets
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Gouda. Bekijk alle Bekendmakingen gouda in .
Deel dit bericht:
Redactie Goudakrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Goudakrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Gouda.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Gouda via Goudakrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Goudakrant.nl.
© Goudakrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.